17 Mei 2009

Detoks


Aktiviti hujung minggu lepas.. mendetokskan diri.. Macam biasalah, bila dah pekena teh detoks seperti di atas, dalam tempoh 5 atau 6 jam.. tak perlu pikir lain, pikir nak ke jamban je.. miahahahaha.. mujarab sungguh..

Apakah itu detoks?

Detoksifikasi atau detoks (English: detox) adalah proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar.

Toksin adalah bahan kimia atau racun berbahaya yang boleh merosakkan struktur dan fungsi sel badan. Ia adalah hampir mustahil untuk kita mengelakkan daripada toksin kerana ia berada di mana-mana sahaja - dalam udara yang kita sedut, makanan dan minuman. Kita juga terdedah kepada toksin dalaman, sisa metabolik yang dihasilkan dalam badan disebabkan tekanan hidup dan cara pemakanan yang tidak seimbang.

Badan kita sememangnya berfungsi secara automatik untuk membuang toksin melalui dua organ eliminasi – sistem pencernaan dan organ hati. Seperti organ-organ lain, ia memerlukan sokongan dan rehat dari semasa ke semasa supaya ia boleh terus berfungsi dengan optima. Cara hidup kini memberikan banyak tekanan ke atas sistem detoksifikasi badan kita.

Apabila badan kita tidak mampu lagi mengatasi beban toksin berlebihan, toksin-toksin ini (kebanyakan adalah larut lemak) mula berkumpul dalam tisu-tisu lemak seperti selulit, otak dan kelenjar hormon di mana ia boleh bertimbun bertahun lama.

Antara simptom-simptom kesihatan yang dikaitkan dengan pengumpulan toksin:
  • Sering keletihan, kurang bertenaga, sakit kepala
  • Insomnia (masalah tidur), mata gelap
  • Daya ingatan dan tumpuan yang lemah, rasa cemas
  • Alahan, masalah sinus, sistem imun yang lemah
  • Masalah sistem pencernaan – sembelit, kembung perut
  • Masalah sendi
  • Masalah kulit – jerawat, eczema
  • Selulit, kenaikan berat badan, Tanda-tanda penuaan awal
Kajian sains juga telah menghubungkaitkan toksin alam sekitar dengan pelbagai masalah kesihatan seperti kanser, masalah reproduksi, penyakit jantung, asma dan penyakit Alzheimer.

Terdapat banyak produk detoks di pasaran. Kunjungi farmasi berdekatan atau mintalah nasihat daripada doktor.

2 ulasan:

  1. ni jadi ejen teh kinomitsu ke..hehehee

    BalasPadam
  2. meh la try tea mahkota dewa ...
    aku kasi paket free ...kau naik kat opis aku ... tkt 11 tm annexe1

    BalasPadam