31 Disember 2009

Harga Gula Naik 20 Sen Bermula 1 Januari 2010

PUTRAJAYA 31 Dis. – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan hari ini mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen mulai pukul 12 tengah malam ini.

Ini bermakna harga baru gula di Semenanjung mulai esok ialah RM1.65 sekilogram berbanding RM1.45 sebelum ini.

Pengumuman itu dibuat oleh Ketua Setiausaha Kementerian, Datuk Mohd. Zin Mohd. Dom pada sidang akhbar di sini hari ini. -Utusan

Sumber: Utusan Malaysia

P/s: Kurangkanlah gula dalam pemakanan anda.

30 Disember 2009

Hukum Sambutan Tahun Baru Masihi

Beberapa jam sahaja lagi maka tahun 2010 akan menjelang. Seperti kebiasaannya di Malaysia, sambutan tahun baru akan diadakan di hampir setiap bandar besar. Akan tetapi apakah hukum sambutan tahun baru masihi ini dari segi syariat Islam?

Menurut satu pendapat, ianya adalah harus. Hukum harus ini bersyarat, antaranya ialah sambutan atas dasar uruf atau adat dan bukannya dianggap sebagai satu bentuk perayaan keagamaan. Sambutan juga perlu dihindari daripada sebarang bentuk hiburan ataupun perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam.

Pendapat yang lain menyatakan bahawa sambutan tahun baru masihi adalah haram. Sambutan tahun baru tidak memberi apa-apa makna dalam Islam dan tidak perlulah mengagungkannya. Sambutan tahun baru yang sebenarnya ialah termasuk dalam salah satu perayaan Kristian yang meraikan kelahiran Tuhan Jesus (Tuhan anak dalam Kristian). Oleh itu, sambutan tahun baru ini sama sekali bertentangan dengan syariat Islam dan bersifat syirik.

Sebagai umat Islam yang mengakui keimanan kita terhadap Allah dan RasulNya, kita hendaklah sedar bahawa tidak ada istilah tahun baru dan tahun lama kerana tanggungjawab kita ialah sentiasa patuh kepada perintah Allah tidak kira masa, bermula kita mencapai umur baligh sehinggalah kita masuk ke dalam lubang kubur.

Firman Allah S.W.T:

"Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara yang tetap) yakin*"
(Al -Hijr, ayat 99)

*Perkara yakin di sini bermaksud kematian. Setiap yang hidup pasti akan melalui kematian.

Sabda Rasulullah S.A.W:

“Sesungguhnya bagi setiap kaum (agama) ada perayaannya dan hari ini (Eidul adha) adalah perayaan kita".
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sekian, wallahu'alam.

Sumber rujukan dan bacaan lanjut:
  • Tafsir Pimpinan Ar-Rahman kepada Pengertian al-Quran, JAKIM, Cetakan ke 12 (1422H/2001M)
  • http://www.zaharuddin.net/content/view/284/89/
  • http://www.tranungkite.net/lama/d01/warta1311.htm
  • http://halaqah.net/v10/index.php?action=printpage;topic=5994.0
  • http://demiislam.blogspot.com/2009/01/tahun-baru-khalifah-hadhari-tidak.html

28 Disember 2009

Computer Mouse

Mouse (tetikus) yang kita pakai sekarang ni rupa-rupanya dah berusia 4 dekad.
Douglas Engelbart telah mencipta mouse yang pertama pada 9 Disember 1968.









Mouse sekarang dah canggih.. boleh pakai cordless (wireless atau bluetooth) dan boleh berfungsi atas semua permukaan termasuk kaca.



Sumber:
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_(computing)
  • http://www.wired.com/gadgets/miscellaneous/multimedia/2008/12/gallery_40_years_mouse?slide=1&slideView=5
  • http://www.pcworld.com/article/155353/40_years_of_the_mouse.html

18 Disember 2009

Malaysia Menang Emas Bolasepak Sukan Sea Laos 2009

SKUAD negara mengakhiri kemarau 20 tahun pingat emas dengan penuh bergaya selepas membenam keegoan Vietnam menerusi kemenangan tipis 1-0 pada perlawanan akhir acara bola sepak lelaki Sukan SEA, semalam.

Bagi anak-anak buah jurulatih, K. Rajagobal, mereka bukan sahaja berjaya membalas dendam kekalahan 1-3 di tangan Vietnam pada peringkat kumpulan lalu, malah menerima penghormatan menjadi sukan yang menyumbang pingat emas ke-40 buat kontinjen negara pada temasya kali ini.

Walaupun gol kemenangan disumbang jaringan sendiri pemain Vietnam, keseluruhannya skuad negara berjaya mempamerkan kerjasama sepasukan dan komitmen tinggi sehingga terhasilnya jaringan emas itu pada minit ke-83.

Sumber: Utusan Malaysia & Kosmo

P/s: Syabas diucapkan kepada skuad Malaysia kerana berjaya juga membawa balik pingat emas. Harga emas mahal sekarang nih..


07 Disember 2009

06 Disember 2009

The Storm Warriors


Akhirnya selepas 10 tahun lebih baru lah muncul sekuel selepas "The Storm Riders".. dengan hero yang sama.. tak nampak tua pon pakcik 2 orang nih..
Apasal la lama betul baru nak keluar sekuel..

Official Website:
http://www.thestormwarriors.com/

Wiki site:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Storm_Warriors

Movie Trailer:





"The return of Wind and Cloud is worthless." - Lord Godless.
Ye ke worthless?

30 November 2009

Lapah Lembu Korban - Aidiladha 1430H

Lembu yang bakal dikorbankan.. tengah mengaru-garu kat dahan pokok.. gatal kot..


Tuan punya lembu.. Pok Mat.. katanya harga lembu ni RM2000 lebih.. hok lebih tu berapa RM wallahu'alam..


Proses akad jual beli lembu sebelum disembelih.. bukan akad nikah ye tuan-tuan dan puan-puan..


Bukan senang mahu jerut tali kat kaki lembu ni.. kalau orang yang dah berpengalaman.. sorang je dah cukup.. yang lain tak payah menyibuk nanti kena penyepak free lembu tu.. Alhamdulillah proses mengikat & menumbangkan lembu tu berlangsung dalam suasana tenang & lembu pun tak naik minyak.. Lembu beriman kot.. Wallahu'alam..


Dah siap disembelih oleh tukang sembelih yang tak asing lagi di kampung ni.. Poksu Kodin.. Dah tak ramai dah tukang sembelih berpengalaman kat kampung sekarang ni.. ramai yang dah dijemput Ilahi..


Lembu yang disahkan sudah mati disebabkan sembelihan mengikut syarak.. maka boleh dilapah dengan seberapa segera.. kalau tak, ditakuti tertinggal solat Jumaat. (Hari Raya Aidiladha 1430H jatuh pada hari Jumaat)

Gambar-gambar semasa melapah tidak sempat diambil kerana yang empunya handphone semua tengah sibuk melapah.. nanti dah bau darah lembu kat handphone tu susah pula nak pergi cuci.. handphone pun harga sama dengan separuh harga lembu tu.. miahahaha...

Sekian melaporkan. Wasallam.


16 November 2009

Guns N' Roses - November Rain



Bila sampai bulan November je.. musim hujan..
Ingatkan kat Kelantan je musim hujan.. tapi KL pon sama... Langkawi pon hujan juga.. hehe..

In the cold November Rain...................



When I look into your eyes
I can see a love restrained
But darlin' when I hold you
Don't you know I feel the same
'Cause nothin' lasts forever
And we both know hearts can change
And it's hard to hold a candle
In the cold November rain
We've been through this
Such a long long time
Just tryin' to kill the pain
yeahh..
But lovers always come
And lovers always go
And no one's really sure
Who's lettin' go today
Walking away
If we could take the time
To lay it on the line
I could rest my head
Just knowin' that you were mine
All mine
So if you want to love me
Then darlin' don't refrain
Or I'll just end up walkin'
In the cold November rain

Do you need some time
On your own
Do you need some time
All alone
Everybody needs some time
On their own
Don't you know you need some time
All alone

I know it's hard to keep an open heart
When even friends seem out to harm you
But if you could heal a broken heart
Wouldn't time be out to charm you

Sometimes I need some time
On my own
Sometimes I need some time
All alone
Everybody needs some time
On their own
Don't you know you need some time
All alone

And when your fears subside
And shadows still remain
I know that you can love me
When there's no one left to blame
So never mind the darkness
We still can find a way
'Cause nothin' lasts forever
Even cold November rain

Don't ya think that you
Need somebody
Don't ya think that you
Need someone
Everybody needs somebody
You're not the only one
You're not the only one

Don't ya think that you
Need somebody
Don't ya think that you
Need someone
Everybody needs somebody
You're not the only one
You're not the only one

Don't ya think that you
Need somebody
Don't ya think that you
Need someone
Everybody needs somebody
You're not the only one
You're not the only one

Dont ya think that you
Need somebody
Dont ya think that you
Need someone
Everybody needs somebody

14 November 2009

Kelly Clarkson - Already Gone




Remember all the things we wanted
Now all our memories they're haunted
We were always meant to say goodbye

Even with our fists held high
It never would've worked out right
We were never meant for do or die

I didn't want us to burn out
I didn't come here to hold you, now I can't stop

I want you to know that it doesn't matter
Where we take this road someone's gotta go
And I want you to know you couldn't have loved me better
But I want you to move on so I'm already gone

Looking at you makes it harder
But I know that you'll find another
That doesn't always make you want to cry

Started with a perfect kiss then we could feel the poison set in
Perfect couldn't keep this love alive
You know that I love you so, I love you enough to let you go

I want you to know that it doesn't matter
Where we take this road someone's gotta go
And I want you to know you couldn't have loved me better
But I want you to move on so I'm already gone

I'm already gone, already gone
You can't make it feel right when you know that it's wrong
I'm already gone, already gone
There's no moving on so I'm already gone

Already gone, already gone, already gone
Already gone, already gone, already gone, yeah

Remember all the things we wanted
Now all our memories they're haunted
We were always meant to say goodbye

09 November 2009

Kelantan Gagal Menjuarai Piala Malaysia 2009


Kelantan 1 Negeri Sembilan 3

Nampaknya tahun ini bukan rezeki skuad Red Warriors untuk menjulang Piala Malaysia.
Cuma lagi di masa akan datang.
Apa-apa pon syabas diucapkan kepada semua pemain, pasukan dan pihak KAFA kerana membawa pasukan Kelantan sehingga ke tahap ini. Wasallam.

(Selamat murtabak raja sebijik. Miahahahaha..)

01 November 2009

Kelantan ke Akhir Piala Malaysia 2009





Skuad Perwira Merah Kelantan menempa sejarah mara ke perlawanan akhir Piala Malaysia buat kali pertama dalam tempoh 39 tahun apabila menewaskan Perlis 3-1 di separuh akhir kedua yang berlangsung di Stadium Utama Negeri, Kangar, malam tadi.

Selepas mencatat kemenangan 2-0 pada separuh akhir pertama di tempat sendiri, Selasa lalu, Kelantan tidak bermain secara bertahan sebaliknya tenang sepanjang perlawanan untuk mara menerusi agregat 5-1.

Mohd. Norfarhan Mohamad muncul wira Kelantan semalam apabila melakukan hatrik di Kangar menerusi jaringan pada minit ke-26, 53 dan 87.

Perlis yang bermain agak tertekan dan kelihatan serba tidak menjadi sepanjang perlawanan memperoleh gol saguhati menerusi Mohd. Firdaus Fauzi pada minit ke-70.

Kali terakhir Kelantan mara ke final ialah pada 1970 tetapi tewas kepada Perak.

Lawan Kelantan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 7 November ini adalah Negeri Sembilan yang menewaskan Terengganu 3-1 dalam satu lagi separuh akhir kedua di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Sumber:


25 Oktober 2009

Kelantan ke Separuh Akhir Piala Malaysia 2009

Selepas diikat 1-1 oleh KL Plus pada suku akhir pertama di tempat lawan, Kelantan mempamerkan corak permainan lebih bertenaga semalam untuk menang 3-0 di Stadium Sultan Muhammed IV.

Skuad Kijang membenam cabaran pasukan pelawat melalui gol jaringan Indra Putra Mahyuddin (m-13) dan Mohd. Norfarhan (m-76, 79).

Kali terakhir Kelantan membuat penampilan pada final Piala Malaysia ialah pada 39 tahun lalu. Kemenangan 3-0, ke atas pasukan KL Plus malam tadi sekali gus menepati ramalan untuk pasukan Red Warriors melayakkan diri ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia musim ini.

Kelantan akan menentang pasukan Perlis yang berjaya menewaskan Johor FC 2-0 (agg. 4-1) pada 27 Oktober nanti di Kota Bharu sebelum berkunjung ke Kangar untuk separuh akhir kedua pada 31 Oktober nanti.

Sumber:

23 Oktober 2009

Intipati Bajet 2010

Berikut ialah intipati bajet sulung YAB Dato' Sri Najib Razak, Bajet 2010 '1Malaysia, Kemakmuran Bersama':

1. Peruntukan wang berjumlah RM191.5 bilion yang meliputi RM138.3 bilion (72.2 peratus) untuk belanja mengurus dan RM53.2 bilion (27.8 peratus) untuk belanja pembangunan.

2. Bayaran khas RM500 kepada penjawat awam bagi Gred 41 hingga Gred 54 dan setaraf dengannya serta pesara wajib kerajaan pada bulan Disember ini.

3. Peningkatan pengecualian cukai pendapatan kepada penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan daripada 50 peratus nilai peningkatan pendapatan eksport kepada 100 peratus sebagai galakan untuk menarik lebih ramai pelancong kesihatan.

4. Pelepasan cukai individu ke atas yuran langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012.

5. Pinjaman pembelian komputer ditawarkan kepada penjawat awam setiap tiga tahun sekali berbanding lima tahun sekali sekarang.

6. Subsidi, insentif dan bantuan hampir RM2 bilion untuk membela nasib golongan petani dan nelayan.

7. Peruntukan lebih RM9 bilion untuk projek infrastruktur termasuk pembinaan jalan, jambatan, bekalan air, perkhidmatan pembentungan, pelabuhan dan perkhidmatan laut serta projek lapangan terbang.

8. Peruntukan tambahan RM20 juta di bawah Tabung Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) untuk usahawan kecil kaum India (Peruntukan sedia ada RM15 juta).

9. Peruntukan RM3 juta sebagai geran pelancaran penubuhan Tabung Kebajikan Penggiat Seni bagi memastikan kebajikan warga seni sentiasa terbela dan diberi perhatian.

10. Peruntukan tambahan RM20 juta untuk memberi pengiktirafan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dengan sasaran 20 buah sekolah pada 2010.

11. Menganugerahkan Biasiswa Nasional kepada 30 pelajar terbaik di kalangan yang terbaik berasaskan kepada merit sepenuhnya. Penyandang Biasiswa Nasional ini akan melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor di dunia.

12. Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar yang berjaya menamatkan pengajian ijazah sarjana muda kelas pertama atau setaraf dengannya bermula tahun 2010.

13. Diskaun tambang 50 peratus bagi perkhidmatan kereta api KTMB jarak jauh kepada pelajar berumur 13 tahun sehingga mereka masih bertaraf pelajar bermula 1 Jan, 2010.

14. Pakej "netbook", termasuk perkhidmatan jalur lebar percuma, kepada 100,000 pelajar universiti tempatan dengan bayaran RM50 sebulan untuk tempoh dua tahun bermula 1 Jan, 2010.

15. Peruntukan RM100 juta bagi pelaksanaan Program PERMATA, yang memberi penekanan terhadap kaedah pengasuhan dan pendidikan awal kanak-kanak secara bersepadu dan terancang.

16. Perlindungan insurans dan takaful mikro untuk peniaga kecil-kecilan mendapat manfaat perlindungan dalam lingkungan RM10,000 hingga RM20,000 dengan premium serendah RM20 sebulan.

17. Menubuhkan 14 lagi Mahkamah Sesyen Khas Rasuah dan empat Mahkamah Tinggi Khas Rayuan Kes Rasuah.

18. Cukai perkhidmatan sebanyak RM50 setahun ke atas kad kredit utama dan kad caj, termasuk kad yang diberi percuma dan cukai pendapatan RM25 setahun ke atas setiap kad kredit tambahan mulai 1 Jan, 2010.

19. Semua kementerian dan jabatan kerajaan diwajibkan untuk menyediakan pusat penjagaan harian dan pendidikan anak-anak dengan setiap kementerian dan jabatan diberi peruntukan RM200,000 untuk penubuhannya.

20. Kadar cukai pendapatan individu maksimum dikurangkan daripada 27 peratus kepada 26 peratus berkuatkuasa tahun taksiran 2010.

21. Pelepasan diri kepada pembayar cukai pendapatan individu dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000 mulai tahun taksiran 2010 bagi membolehkan pembayar cukai nikmati peningkatan pendapatan boleh guna sebanyak RM1,000.

22. Hampir 50,000 isi rumah miskin tegar yang berdaftar di bawah program eKasih dan 4,000 isi rumah Orang Asli yang telah dikenal pasti akan dibantu untuk mencapai matlamat sifar kemiskinan tegar. Peruntukan RM41 juta untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat Orang Asli.

23. Peruntukan RM48 juta bagi melaksanakan program pembasmian kemiskinan bandar meliputi bantuan kebajikan dan program bayaran sewa rumah dan Kementerian Wilayah Persekutuan ditukarkan nama kepada Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.
24. Penyediaan 74,000 rumah kos rendah oleh Jabatan Perumahan Negara untuk disewa pada tahun 2010.

25. Pelancaran skim KWSP pada Januari 2010 bagi membolehkan pencarum mendapatkan jumlah pembiayaan lebih besar bagi pembelian rumah yang bernilai lebih tinggi atau bagi pembelian rumah tambahan.

26. Peruntukan RM224 juta kepada OKU untuk bantuan, melaksanakan Program Pemulihan Dalam Komuniti dan peruntukan RM174 juta untuk warga emas.

27. Kadar elaun kanak-kanak OKU di sekolah pendidikan khas kelolaan NGO dinaikkan daripada RM50 kepada RM150 sebulan bagi setiap orang mulai 1 Jan 2010.

28. Penubuhan Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia yang diuruskan oleh KWSP.

29. Potongan caruman pekerja KWSP dinaikkan semula ke kadar 11 peratus secara sukarela berkuat kuasa serta-merta.

30. Membina jalan luar bandar sepanjang 510km dan jalan kampung sepanjang 316km dengan peruntukan RM857 juta termasuk jalan di Kapit, Lawas dan Simunjan di Sarawak serta Kinabatangan, Kota Belud dan Keningau di Sabah.

Sumber: MalaysiaKini

18 Oktober 2009

17 Oktober 2009

11 Oktober 2009

BN Menang di Bagan Pinang, Majoriti Lebih Besar

BN mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang di Negeri Sembilan setelah calonnya, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad mengalahkan calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar dengan majoriti 5,435 undi dalam satu pilihan raya kecil hari ini.

Calon BN Tan Sri Mohd Isa Samad mendapat 8,013 undi, sementara calon PAS Zulkefly Mohamad Omar pula meraih hanya 2,578 undi.

Pada pilihan raya umum 2008, rekod terburuk BN, parti pemerintah itu hanya meraih majoriti 2,333 undi.

Pada pilihan raya umum sebelumnya, prestasi BN yang paling baik sejak merdeka, ia memperolehi 4,411 undi.

Kejayaan BN menggandakan jumlah majoriti kali ini berjaya menebus maruah parti itu yang selama ini tercalar akibat kegagalan memenangi sebarang pilihan raya kecil di Semenanjung sejak sembilan kali ia diadakan.

Sumber: Malaysiakini & Utusan Malaysia.

08 Oktober 2009

Murtabak Raja



Pertama kali merasa Murtabak Raja ini masa balik berpuasa hari tu. Sungguh sedap. Dalam banyak-banyak murtabak, Murtabak Raja inilah yang paling sedap pernah dirasa. Kalah semua murtabak yang ada kat bazar Ramadhan hari tu. Saiznya amat besar dan tebal. Sekeping dalam 5 atau 6 orang sekali makan.

Murtabak Raja berintikan daging ayam atau daging lembu beresipikan Rempah Raja tradisional Kelantan disaluti dengan telur dan bawang bergred tinggi. Boleh dihidangkan dengan acar bawang tradisional dan salad pilihan anda atau hirisan telur rebus sebagai hidangan sampingan,sarapan,makan tengahari atau makan malam.

Ia merupakan murtabak yang mempunyai ciri-ciri istimewa diilham khas bagi hidangan kerabat Di Raja Kelantan pada tahun 1950an. Pada zaman dahulu, makanan ini hanya boleh dinikmati oleh kerabat Di Raja sahaja kerana harganya yang mahal dan proses pembuatannya sangat rumit dan dibuat dengan menggunakan tangan.

Untuk maklumat lanjut boleh baca di sini:
http://www.murtabakraja.com/

Artikel mengenai Murtabak Raja Kelantan dalam Utusan Malaysia:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1110&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_03.htm

P/s: Terasa macam Kerabat Sultan Kelantan pula masa makan murtabak ni..

05 Oktober 2009

Taman Melawis



Tengah hari tadi ada ex-housemate semasa jadi student di MMU, Bukit Beruang, Ayer Keroh, Melaka.. Dia mesej menerusi YM satu url Mudah dot MY..

http://www.mudah.my/Taman-Melawes-Bukit-Bruang-4044844.htm

Rumah ini owner nya nak jual. Rumah ini lah yang menjadi tempat sewa kami di MMU Melaka selama 4 tahun lebih. Banyak kenangan pahit manis semasa menjadi warga Taman Melawis, Bukit Beruang..

P/s: Dah lama tak turun Melaka.

16 September 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1430H

Saya sebagai tuan punya blog dengan ini mengucapkan kepada semua Muslimin dan Muslimat..

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Batin


Berhati-hati di jalanraya.. Jangan main mercun.. Jangan makan terlalu banyak nanti sakit perut.. apa lagi ye.. lu pikir lah sendiri..

Wasallam.
(Cuti 16 Sep 2009 - 28 Sep 2009)

P/s: Sempena Hari Raya ini tuan punya blog ingin berkongsi nostalgia 2 iklan raya yang disiarkan sekitar hujung 80an - awal 90an.. Raya je mesti ada iklan nih.. Ingat tak.. Tu pon kalau korang dah lahir time tuh. Kalau ingat la.. hakhakkk...

15 September 2009

14 September 2009

Kisah malam Lailatul Qadar


"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid," kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil! Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib!

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud.. fikir aku.

"Kenapa?" tanya Abah.

"Lailatuqadar.... " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid?"

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

"Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu diorang angkat letak kat tanah.. Bodoh.. " sambung Abah memaki lagi.

Kalau emak ada di sini tentu dia angguk sahaja. Terima sahajalah. Jangan melawan. Kadang-kadang Abah lupa yang aku tidak duduk kampung lagi. Aku cuma pulang untuk cuti Hari Raya.

>>> Jangan marah ye.. cerita adalah rekaan semata - mata.. tiada kena mengena dengan yg masih hidup ataupon sudah mati.. miahahhaa..

Dipetik daripada blog Isuhangat.

(Terbitan asal 11 September 2008)

13 September 2009

12 September 2009

11 September 2009

Indahnya Hidup Bersyariat


Buku yang sedang dibaca sekarang.. ditulis oleh Ustaz Dato' Ismail Kamus. Terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.

Sinopsis:

Isi buku INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT ini merupakan panduan untuk diri sendiri (fardu ain), seisi keluarga, masyarakat dan umat sejagat (fardu kifayah). Ia merangkumi syariat ketika kelahiran, fardu ain kanak-kanak, penekanan pendidikan remaja, hukum-hakam muamalat (jual beli), munakahat (nikah kahwin dan rumah tangga) serta amalan zikir, doa dan adab. Semua ilmu bersumberkan al-Quran dan hadis sahih.
Teknik penyampaian buku ini ringkas dan tepat dalam bentuk carta, jadual dan rajah. Semua doa, bacaan dan zikir boleh dibaca dan dihafal dengan mudah. Langkah amalan disampaikan mengikut turutan step-by-step. Media fotografi warna penuh digunakan untuk menunjukkan perkara yang realistik.

Wallahu'alam.

10 September 2009

Bayar Zakat Fitrah


Alhamdulillah.. telah selamat menunaikan pembayaran zakat fitrah untuk tahun ini. Kadar zakat fitrah di kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ialah RM7.00.

Firman Allah Ta'ala: "Sesungguhnya berjayalah orang yang berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal yang soleh); dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya, serta mengerjakan sembahyang (dengan khusyu')." (Ayat 14 dan 15, Surah al-A'la.)

Ibnu Umar meriwayatkan: "Rasulullah SAW mewajibkan zakat fitrah di bulan Ramadan kepada setiap orang muslim, sama ada dia merdeka atau hamba, lelaki mahu pun perempuan. Iaitu (jumlahnya) segantang kurma atau gandum." (Hadis Riwayat Imam Muslim, no. 935, Jilid 2, halaman 169.)

09 September 2009

Shopping Raya

Pergi shopping di sekitar Jalan TAR
(SOGO, Kompleks Pertama, Kompleks Campbell, Jalan Masjid India)
Shopping sampai lebam kaki. Punya lah ramai manusia.

Apa yang dibeli? Baju kemeja, kasut Camel, kopiah putih Haji Abdul (yang ada logo Allah & Muhammad tu), baju melayu sepasang Sri Tanjung, dan apa lagi ye.. dah lupa. Kena check resit balik. Hakhakhakkk..







Datuk Seri Najib Tun Razak sengih je tengok rakyat berbelanja di Jalan Masjid India. Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Muehehehee..

06 September 2009

30 Ogos 2009

25 Ogos 2009

PAS Menang di Permatang Pasir, Majoriti Menurun

PAS memenangi kerusi DUN Permatang Pasir dengan majoriti besar tetapi merosot beberapa ratus undi daripada keputusan yang dicapai parti itu pada pilihan raya umum tahun lepas.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan, calon PAS Mohd Salleh Man mendapat 9,618 undi, meninggalkan calon BN Rohaizat Othman dengan 5,067 undi.

Majoriti yang diraih Salleh 4,551, kurang 882.

Sumber: MalaysiaKini

P/s: Yang menang tu boleh jadi pak imam solat terawih malam ni. Yang kalah tu boleh jadi yang berselawat.. Sallallahhh.. Wasallam Alaihiiii.. Pada bulan Ramadhan yang mulia ini marilah memperbanyakkan amalan & eratkan hubungan silaturrahim tak kira anda daripada parti mana. Wasallam.

18 Ogos 2009

Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Imsak bagi KL


Disertakan waktu berbuka puasa & imsak (1430H / 2009) bagi Kuala Lumpur, Putrajaya dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya. Sila klik gambar di atas untuk saiz sebenar.

Salam Ramadhan 1430H dan selamat berpuasa bagi muslimin dan muslimat.

Sumber: Portal JAKIM (http://www.islam.gov.my/portal/)
Untuk kawasan-kawasan lain di Malaysia sila layari laman web seperti di atas.

16 Ogos 2009

Rolling Stones & Vitamin String Quartet - As Tears Go By





Youtube link:
http://www.youtube.com/watch?v=AHXNyf1_tUQ

From the final episode of House M.D. (Season 5), the song that plays at the end of the episode during the montage of Cameron and Chase's wedding and House going to the Mayfield Psychiatric Hospital is "As Tears Go By" written by Mick Jagger, Keith Richards and Andrew Loog Oldham, originally recorded by The Rolling Stones. In the episode, a mix of the performances by The Rolling Stones and by The Vitamin String Quartet is used. Also, China Grove by the Doobie Brothers is played as Scott plays air guitar. (Source: Wikipedia)

It is the evening of the day
I sit and watch the children play
Smiling faces I can see
But not for me
I sit and watch
As tears go by

My riches can't buy everything
I want to hear the children sing
All I hear is the sound
Of rain falling on the ground
I sit and watch
As tears go by

It is the evening of the day
I sit and watch the children play
Doin things I used to do
They think are new
I sit and watch
As tears go by